Plán prevence sociálně patologických jevů
Minimální preventivní program
1. Úvod:
Minimální preventivní program /MPP/ školy je určen pro žáky, učitele, rodiče žáků i pro ostatní, kteří se budou podílet na jeho realizaci /PPP a SPC Žďár nad Sázavou, Portimo, Měst. úřad – odbor soc. věcí./
2. Cíl:
Hlavním cílem MPP na naší škole je vytvořit pozitivní sociální klima, tj. prostředí vzájemné komunikace mezi žáky, učiteli i rodiči, nabídnout dětem realizaci ve volnočasových aktivitách a také podnítit jejich zájem o činnost školy.
Dále – preventivně působit na žáky
– zapojit učitele do MPP
– využití nových metod
– úzká spolupráce s rodiči
– informovanost žáků, rodičů i ostatní veřejnosti o problematice soc. patol. jevů
3. Zásady prevence:
– odhalování spec. poruch učení a chování u žáků
– poradenská činnost
– nabídka školní a mimoškolních aktivit
– vzdělávání žáků v oblasti zdravého životního stylu
– pořádání jednorázových akcí /soutěže, turnaje, přehlídky , …/
– projektové vyučování, daltonské bloky, …/
– důraz na komunikativní dovednosti
– nácvik modelových situací – řešení konfliktu /rodina, škola, kamarádi, okolí, …/
– utváření správných postojů /obrana proti manipulaci, respekt k člověku, úcta k životu,…/
4. Konkrétní realizace:
4.1. Práce třídních učitelů:
– třídní schůzky s rodiči
– průběžné informace o chování žáků
– pravidelná kontrola docházky
– třídnické hodiny /min. 1x za 14 dnů/
Zodpovídají tř. učitelé
4.2. Plánovaná a metodická činnost, komunikační pořady
(Portimo – obecně prospěšná společnost)
Program primární prevence pro žáky 6. – 9. ročníku
Programy a jejich činnost budou realizovány dle aktuální nabídky a finančních možností školy na tento školní rok.
Městská policie Nové Město na Moravě
PPP a SPC Žďár nad Sázavou
Mgr. Z. Pospíšil – programy o drogách, vztazích, sexu a AIDS
Zodpovídá: p. uč. Z. Ptáček
4.3. Schránka důvěry:
– odpovědi na dotazy žáků, návrhy na řešení jejich problémů
Zodpovídá: vých. poradce D. Jaitnerová
4.4. Žákovský parlament:
– žáci mají možnost vyjádřit své názory a postoje k aktuálním problémům
Zodpovídá: p. ředitel školy T. Augustýn
4.5. Ekotým:
– pravidelné schůzky zástupců tříd, řešení otázek prostředí školy, šetření vodou a energií, třídění odpadů
Zodpovídá: p. uč. L. Zdražilová – I. st.
p. uč. M. Pulgretová – II. st.
4.6. Školní časopis Bublina
– umožňuje žákům vyjadřovat se písemnou formou k dění ve škole, přispívá ke zlepšení komunikace mezi žáky i mezi žáky a učiteli
Zodpovídá: p. uč. V. Konvalinková
4.7. Tematické plány předmětů:
– prvouka a přírodověda /formování vztahu k životu …, vědomí odpovědnosti …/
– přírodopis, chemie /biologie člověka, biologické účinky drog, chemické složení …/
– tělesná výchova, výchova ke zdraví /zdravý životní styl, výchova ke zdraví, osobní a duševní hygieně, zdravá výživa …/, škodlivost dopingu …
– občanská výchova /rodina a společnost, domov, právo, komunikace, nebezpečí
reklamy, kriminalita, šikanování, rasismus, xenofobie, …/
Zodpovídá: vyučující jednotlivých předmětů
5. Nabídka volnočasových aktivit
– školní sportovní klub /lyžování, kopaná, atletika, stolní tenis, florbal, …/
– DDM, Portimo
– individuální výuka integrovaných žáků
– anglický jazyk
– logopedie
– „Aťáček“ (výtvarné techniky, keramika, práce se sochařskou hlínou)
– „Muzicírování“ (zpívaní s kytarou, rytmika, pohybové hry, ..)
– „Knihomil“ (pohybové, výtvarné a dramatické hry inspirované knihami)
– „Kuchtík“ (příprava jednoduchých pokrmů, vaření)
6. Exkurze a školní akce plánované v tomto školním roce
– Návštěvy kulturních představení
– Den evropských jazyků
– Mikulášská nadílka
– Sportovní soutěže /kopaná, atletika, lyžování, stol. tenis, šplh/
– Výtvarné dílny
– Lyžařské kurzy a soustředění
– Školní výlety
– Den dětí
– Besedy k volbě povolání, zdravé výživě, ekologii, dospívání, s politickými vězni a městskou policií, první pomoci
– Plavecký výcvik
– Vědomostní soutěže a olympiády
– Soutěže ve sběru hliníku a citrusové kůry, o nejhezčí výzdobu třídy
– Kulturní vystoupení pro rodiče
7. Spolupráce s rodiči
– pravidelné informace o prospěchu a chování jsou rodičům podávány na rodičovských schůzkách a informačních konzultacích, případně individuálních schůzkách. Akutní výskyty sociálně patologických jevů se řeší s rodiči okamžitě, doplňují se vždy zápisem z jednání a vždy je rodičům nabídnuto vhodné poradenství.
8. Další vzdělávání učitelů
– doškolování v oblasti zdrav. živ. stylu, etické a právní výchovy /vých. poradci a metodik prevence, vedení školy/
– informovat všechny učitele a vychovatele o záměrech školy v dané oblasti
– předávat nezbytné informace – z dané oblasti všem učitelům a vychovatelům